گروه بورس: پرونده بهاری بورس تهران با مبادلات 5/1 میلیارد دلار سهام بسته شد.

در طول بهار 86 سرمایه‌گذاران در مجموع 14 هزار میلیارد ریال از نقدینگی‌شان را برای خرید 5/7 میلیارد سهم عرضه شده در تالارهای مبادلات بورس اوراق بهادار پرداختند. در این مدت 200 هزار نفر در بازار سهام سرمایه‌گذاری کردند.

طبق این گزارش فقط در خردادماه امسال 55 هزار  نفر 3/2 میلیارد برگه سهم را با پرداخت 5 هزار و 300 میلیارد ریال به سبد دارایی‌هایشان افزوده‌اند. در این مدت در تالار چهارم69 میلیون سهم به ارزش یک میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص‌ها

آمار دریافتی حاکی است در طول بهار امسال بازده بورس تهران منفی بوده و سرمایه‌گذاران در این بازار 4/3 درصد زیان دیده‌اند. روند زیان‌دهی بازار سهام در خردادماه کند و به 8دهم درصد محدود شده است.

در 3 ماه گذشته شاخص کل قیمت سهام 4/5 درصد تنزل کرد. و شاخص مالی 7/4درصد پایین آمده شاخص سهام صنعتی نیز 5/5 درصد نزول کرده است.

میزان نزول شاخص عملکرد دربین 50 شرکت فعال تر بازار سریع‌تر بوده به گونه‌ای که شاخص عملکرد این دسته از شرکتها در بهار امسال 6/12درصد افت کرده است.

ارزش بازار

در پایان خرداد 86 ارزش بورس تهران به 375 هزار میلیارد ریال رسید که نسب به اردیبهشت ماه 5/1درصد افت نشان می‌داد. در این مدت ارزش بازار شرکتهای تابلوی فرعی 6دهم درصد بالا رفت اما در تابلوی اصلی ارزش بازار 8/2درصد تنزل کرد.

پرطرفدارها

براساس گزارش‌های دریافتی، فولاد مبارکه پرطرفدارترین سهام بورس تهران در بهار امسال بود. تعداد خریداران سهام این شرکت در 3 ماه گذشته به 7 هزار نفر رسید.

پس از این شرکت، صدرا، مس، ماشین‌سازی اراک و چادرملو هر یک با جذب حدود دو هزار خریدار در جمع 5 شرکت پرطرفدار بازار سهام طی بهار 86 جای گرفتند.

در این دوره بالاترین سرمایه‌گذاران رشد قیمت را در سهام ایرالکو شاهد بودند، طی 3 ماه گذشته ارزش سهام ایرالکو 255 درصد بالا رفت.

رتبه‌های دوم و سوم در جدول سهام پرسود بورس به داروسازی امین و ماشین‌سازی اراک رسید.

ارزش سهام داروسازی امین در این دوره 41درصد بالا رفت و سهامداران ماشین‌سازی اراک هم شاهد صعود 22درصدی ارزش دارایی‌هایشان بودند.

خصوصی‌سازی

طی 3 ماه گذشته در مجموع 2/5 میلیارد برگه سهم دولتی به ارزش6 هزار میلیارد ریال در بورس تهران به بخش خصوصی واگذار شد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن (ایمیدرو) سازمان گسترش (ایدرو) و ساتکاب از جمله دستگاه‌های دولتی فعال در خصوصی‌سازی شرکت‌ها بودند.

کد خبر 25389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز